ИНСАНИЯТ

ЧЫНГЫЗХАН
(Башы өткөн сандарда)
Күйүк хан өлгөндөн кийин анын бийлиги аялы Өкүл Гаймышка өтөт. Ал дагы кайненеси Төрөкандын жолун жолдоп бийликти өз колуна алган, себеби анын балдары Төрөкандын мурунку бийлик аймактарында Соргоктанга каршылык көргөзүп турган.
Күйүктүн жесири Өкүл Гаймыш империянын борбору болгон Каракорумга курултай чакырат. Бирок Батый хан менен тилектеш болгон Төлөйдүн жесири Соргоктандын төрт баласы, Чынгызхандын неберелери болуп, 1250-ит жылында Бермет туздуу көлдүн (Ысыккөл) жанында, Теңир Тоодо өзүлөрүнчө курултай өткөрүшүп, Төлөйдүн улуу баласы Мөнкөнү хан шайлашат. Мындай чечимге Өгөдөйдүн жесири Төрөкан менен балдары Монгол империясынын борбор шаары Каракорумда болгон эмес дешип, курултайдын чечимине каршы чыгышат. Курултай өткөрүү үчүн Теңир-Тоо тандалган, себеби Чыгыш Европадан Батый-хан, түндүк Кытайдан Синцзянь уйгурлары жана Шибер токойлорунан келген кыргыздар үчүн баарысына тең ыңгайлуу жер болгон.
Соргоктан өзү Чынгызхандын эң кичүү келини болгондуктан Каракорум шаарына эркин кирип чыкканга акылуу эле, ошол мүмкүнчүлүгүн пайдаланып, ал эми мындан ары Каракорум шаарында жашай турган болот. Соргоктан келгенден кийин ал жерден Күйүктүн жесири Өкүл Гаймыш: "силер туура эмес хан шайладыңар, хан ордобуз болгон Каракорум шаарында гана болуш керек",-деген сөзүн айтат. Соргоктан ойлонумуш болуп макул болот. Ошентип кийинки 1251-каман жылынын 1-июлунда Каракорум шаарында бүткүл империялык курултай өткөрүлөт. Курултайга бардык жерлерден эл өкүлдөрү келет. Батый хан белгисиз себептер менен өзү келе албай, өзүнүн бир тууганын башында кылып, Беркеге улуу баласы Сартакты кошуп жиберет. Курултайда Мөнкө кайра дагы хан болуп шайланат. Бул курултайдын чечимине эч ким каршы чыга албайт.
Ошентип Соргоктандын ичиндеги эзелтен ойлоп жүргөн ою ишке ашат. Монгол империясы дайыма арак ичип жүргөн Өгөдөй-хандын жана анын балдарынын тушунда бир аз алсырай түшкөндүктөн, Мөнкө хан монгол мамлекетин чыңдап, аймагын дагы кеңейтмекчи болот.
Мөнкө-хан шайланган күндүн эртесин бүткүл элдик майрам катары белгилеп, өзүнүн биринчи хандык буйругун чыгарат. Ал буйрук боюнча Монгол мамлекетинде ошол күн иштебей эс алган майрам күн катары белгиленет. Ал күнү күтүрөп жылкы союлат, эл эт жеп, аракка тоюшат, эч ким иштебейт, ал тургай бир да казык жерге кагылбайт. Жада калса ошол күнү малдан өйдө эс алып, бир атка, төөгө, өгүзгө да жүк артылган эмес.
Ушул белгиленген майрам күндөн баштап Чынгызхандын эң кичүү келини Соргоктан ордо-хандыгын Мөнкө баласына өткөрүп берет. Кийинки жылы Мөнкө, Арык-Бугу жана Хубилай чогуу кеңешип хандыкты башкарат. Ал эми үчүнчү баласы Хулагу болсо өзүнүн династиясы кылып Персияны башкарат, анын балдары армияны башкарып, Багдад, Сирия, Турцияны, Кытайдагы Сун империясын багынтат. Кытайдан өтүп, ары барып Вьетнам, Лаос, Бирма, Тайланд мамлекеттерин чөгөлөтөт. Ислам дининен өзүнчө бөлүнүп чыккан "гашиш" сектасын жок кылып, халифин өлтүрүшөт... (Монгол империясынын ошол кездеги 1260-маймыл жылындагы картасын караңыз).
Мамлекетте майрам өтүп жатканда Күйүк-хандын жесири Өкүл Гаймыш элдин баары мас болгон учурда эч ким билбесин деген ниетте Мөнкө-ханга кол салуу уюштурат, бирок анын арам ою Мөнкө-ханга билинип калат. Буга даярданган Мөнкө-хан өз кишилери менен тойго келгенде Өкүл Гаймышты биринчи кармап, аны кийизге ороп таңдырып туруп, сууга чөктүрүп өлтүрөт. Өкүл Гаймыштын жанында кеңешчи болуп жүргөн абройлуу аялды да жука жуурканга ороп тепкилеп, денесинен кан чыгарбай өлтүртүп салат.
Мөнкө-хан аталаш бир тууганы Күйүктүн тегерегиндеги бийлик тизгининдегилерден баштап, Өгөдөй-хандын кеңешчилери, ал тургай саналааштарына чейин бардыгы болуп 77 кишини жок кылат. Ордодо мындай жазалоо-тазалоо чаралары Чынгызхан бийлигинен баштап болгон эмес. Мөнкө-хан кийинки жылы монгол империясына караштуу бардык жерлерде бийлик өкүлдөрүн алмаштырат. Ал тургай Алтын Ордодо үлүштүк байлыгы бар өзүнүн аталаш агаларын, Чагатайдан баштап Өгөдөйдүн үйбүлөсүнө чейин бүт бийликтен четтеттирет.
Ошентип бийлик Чынгызхандын эң кичине баласы Төлөйдүн балдарына толук кандуу болуп өтөт. Соргоктан өзү акылдуу, көрөгөч аял болгондуктан, көзү тирүү кезде бардык төрт баласын бир кишидей кылып бекем кармады. Чынгызхандын келиндеринин ичинен эң тың чыккан Соргоктан бийлик балдарына өткөндөн кийин эки жылдан кийин 1252-чычкан жылында өзү бул дүйнө менен кош айтышкан.
(Уландысы бар)

Асыкбек Оморов




  Элимди теңир колдосун!

(Да покровительствует синее небо моему народу!)
(Начало в предыдущих номерах)
При нынешней власти, продолжившей преступную передачу и распродажу кыргызских земель в Таласе, на Иссык-Куле и южных областей страны, кыргызское население оставалось и поныне остается крайне пассивным по причине его родоплеменной разобщенности. Это свидетельствует об относительно низком уровне политического сознания народных масс, отсутствия в их среде политической активности и организованности тенденцию, и гражданской консолидации. Спрашивается, допустимо ли и дальше усугублять разъединение соотечественников по их родам, племенам или родоплеменным объединениям? Стимулировать и культивировать тенденцию общественной активности кыргызского населения по родоплеменным признакам и различиям, или все же стоит направить все усилия и ресурсы на формирование гражданской солидарности всех членов общества из числа трудового населения страны, независимо от их национальной принадлежности? Только при укреплении кыргызской нации и консолидации вокруг нее других наций и народностей Кыргызстана возможно построение гражданского общества и формирование дееспособного государства. Одними из основных предпосылок достижения этих целей являются, во-первых, обеспечений реального функционирования государственного статуса кыргызского языка, как социально-материального фактора объединения граждан различных национальностей, и прежде всего самих коренных жителей республики, разъединенных по знанию и незнанию родной речи, и придание в Конституции Кыргызстана мировому русскому языку межнациональный статус общения. Во-вторых, активное осуществление в среде народных масс просветительской и организационно-практической идеологической работы, требующей выработку научной идеологической программы и единение партийных организаций на основе их идейной общности.
В одном правы "единомышленники", что только с достижением единства кыргызской нации, становится возможным консолидация вокруг нее других народов Кыргызстана, как условия стабильного и прогрессивного его развития. Однако те методы и пути, которые предлагают подобного рода реформаторы для достижения этих целей, совершенно неприемлемы и реакционные как по отношению коренной нации, так и по отношению других народов, в совокупности образующих кыргызстанское общество. Практическое официальное использование родоплеменного фактора не только пагубно для самого кыргызского народа, но и отрицательно будет сказываться и сказывается на социальной активности представителей инонациональных общностей, для которых, получается, не оказывается места, ни в структурах Курултая, ни в других неформальных объединениях.
Подлинно народным всякий общественно-политический институт или объединение может быть только тогда, когда каждый кыргыз будет ощущать себя представителем не одного рода или племени, или одного из ветвей-крыльев - родоплеменных союзов, а исключительно всего кыргызского народа. Что касается государственных структур власти и многонационального кыргызстанского общества, то каждый их представитель, независимо от своей национальной принадлежности, должен ощущать себя, прежде всего, гражданином своего Отечества. А потому, само утверждаться в социальной иерархии он должен не по признаку своей этнической принадлежности - нации, народности или роду-племени, а соответственно своему социальному положению и роли в обществе. Потому одной из жизненно важных задач государства является формирование гражданского общества, возможного на основе развития политической сознательности и активности народных масс, а именно трудовой части населения страны, составляющей ее большинство.
Однако нынешнее положение кыргызстанского общества, к сожалению, таково, что отсутствие научно выверенной национальной идеологии государства приводит к такому негативному положению, когда граждане страны обособляются по национальной принадлежности, что особенно наглядно видно во время выборных и прочих политических кампаний. Межэтническому разъединению граждан также способствуют различного рода религиозные концессии, отдельные неправительственные общественные организации и союзы, к примеру, всевозможные "объединения российских соотечественников", а теперь и родоплеменные общественно-политические образования. Все эти негативные процессы свидетельствуют о том, что ни у прежних, ни у настоящих кыргызских чиновников не было и нет профессионального подхода в грамотном и рациональном проведении национальной и социально-экономической политики в стране, которая должна была бы направлена на формирование у членов общества гражданского согласия и гражданской позиции. Напротив, как и прежде, верховными структурами власти активно используются такие политические инструменты, как привлечение для разрешения социально-политических и экономических противоречий региональные силовые структуры, как это имело место, например, во время разгона митинга, организованного оказавшимся в опале экс - чиновником Ф. Куловым.
(Продолжение следует)

Доктор философских наук,
профессор КНУ
Ч.Т.Нусупов